Sen ir pagājis tas laiks, kad internetā starp ātro kredītu devējiem bija iespējams izvēlēties tikai 1 vai 2 īstermiņa finanšu pakalpojumu sniedzēju. Tagad internetā ir pieejams plašs klāsts un katram atliek izvēlēties sev noderīgāko. Tradicionāli izdevīgākie ir tie ātro kredītu piedāvājumi, kas vismaz uz vienu mēnesi pieejami bez brocentiem un komisijas maksas. Ņemot vērā, ka šādus piedāvājumus meklē daudzi, ir likumsakarīgi, ka tieši tas ir arī pats populārākais veids kā uzņēmumiem piesaistīt jaunus klientus.
Salīdzinājums starp banku un nebanku kredītiem
Ja pievēršamies atšķirībām starp komercbanku piedāvātajiem finanšu pakalpojumiem un nebanku kredītu atšķirībām, pirmā, kas nāk prātā ir īstermiņa aizdevēju operativitāte. Saņemt ātro kredītu 10 – 20 minūšu laikā nav nekas neierasts, pie nosacījuma, ka abām pusēm ir konts vienā bankā. Komercbankas tajā pašā laikā klienta izvērtēšanai un naudas piešķiršanai velta vismaz vienu darba dienu. Iespējams, tieši šī iemesla dēļ prognozes liecina, ka banku tirgus tuvāko 20 gadu laikā varētu atkāpties interneta kredītu devēju priekšā. Šī tēze gan ir attiecināma tikai uz privātpersonu apkalpošanu un aizdevumiem līdz noteiktam slieksnim. B2B pakalpojumu tirgū un hipotekārajā kreditēšanā tāpat kā līdz šim dominēs bankas, kuru uzkrātais finanšu kapitāls, resursi, pieredze un uzticamība ir nesalīdzināmi augstāka nekā interneta kredītu pakalpojumu sniedzējiem.
Attiecībā uz izmaksām ir pilnīgi skaidrs, ka vismaz šobrīd kredīti online ir būtiski dārgāki nekā banku pakalpojumi. Izņēmums, protams, ir tā dēvētais kredīts bez maksas procentiem, kura izmantošana var izmaksāt tikai 1 eiro centu. Tiesa, kā jau ievadā minējām šis piedāvājums ir radīts tikai ar mērķi, lai piesaistītu jaunus klientus. Aizņemoties atkārtoti ir jāmaksā standarta komisijas maksa, kuras apmērs var viegli pārsniegt 20% vai pat 30% mēnesī. Komercbanku asociācijā ietilpstošās bankas turpretim piedāvā tādus produktus kā kredītkarte, overdrafts un patēriņa kredīts. Šo pakalpojumu procentu likme reti, kad ir augstāka par 30% gadā. Atškīrība starp abiem pakalpojumiem tādad var būt pat piecas līdz desmit reizes, kas ir pietiekami, lai sabiedrības izglītotākā daļa vismaz pagaidām dotu priekšroku banku pakalpojumiem.
Kopsavilkums
Varam secināt, ka kredīti internetā ir pakalpojums, kam dod priekšroku iedzīvotāji ar salīdzinoši zemākiem ienākumiem un izglītības līmeni. Tāpat aizdevumi internetā tiek izvēlēti situācijās, kad papildus naudu vajag tūlīt un tagad. Šādos apstākļos iet uz banku nav laiks un klients ir gatavs maksāt arī samērīgu komisijas maksu par pakalpojuma sniegšanas ātrumu. Ja pieņemsim, ka aizdevuma summa ir 200 eiro, tad pēc mēneša būs jāatmaksā 220 eiro, kas var šķist maz, ja izdodas ietaupīt 500 eiro un vairāk. Situācijās, protams, ir dažādas, taču kopumā ir skaidrs, ka ātro kredītu parādīšanās Latvijas un Rietumeiropas dienaskārtībā ir uz palikšanu. Mēs varam izvēlēties, to pieņemt vai noraidīt, taču pārmaiņas jau ir sākušās.